Maersk zkoumá možnosti nákladních lodí s jaderným pohonem

Dánská rejdařská skupina AP Moller – Maersk schválila připojení ke studii společnosti Lloyd’s Register a britského jaderného start-upu Core Power, která se zabývá regulačním posouzením možností kontejnerových lodí na jaderný pohon v Evropě. Studie se bude zabývat regulační proveditelností a rámcem, který by bylo třeba vytvořit, aby jaderná kontejnerová loď využívající reaktor čtvrté generace mohla přivážet náklady do některého z evropských přístavů.

Kontejnerová nákladní loď. (Zdroj: Neimagazine.com)

Studie dále prozkoumá aktualizované bezpečnostní požadavky společně s lepšími provozními a regulačními znalostmi, které jsou potřebné pro využití jaderné energie v kontejnerové lodní dopravě. Posuzovaní, které bude trvat 12 měsíců počínaje zářím, rovněž poskytne informace pro členy námořního dodavatelského řetězce, kteří mají zájem prostudovat možné obchodní případy jaderných kontejnerových lodí s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality. V červenci 2023 schválila Mezinárodní námořní organizace (IMO) nové cíle pro snižování emisí skleníkových plynů, jejichž cílem je dosáhnout neutrality do roku 2050.

Studie spojí odborné znalosti společnosti Lloyd’s Register jako důvěryhodného poradce v námořním průmyslu, zkušenosti společnosti Core Power s navrhováním pokročilých technologií jaderné energie pro námořní aplikace, zkušenosti předního přístavního úřadu a zkušenosti společnosti Maersk v oblasti námořní dopravy a logistiky.

„Zahájení této společné studie je začátkem vzrušující cesty k odemčení potenciálu jaderné energie v námořním průmyslu, což otevírá cestu k bezemisnímu provozu, přizpůsobivějším servisním sítím a vyšší efektivitě celého dodavatelského řetězce,“ uvedl generální ředitel společnosti Lloyd’s Register Nick Brown. „Cesta k dekarbonizaci námořního průmyslu založená na více palivech je klíčová pro to, abychom jako odvětví splnili cíle IMO v oblasti snižování emisí, a jaderný pohon vykazuje známky toho, že v této energetické transformaci bude hrát klíčovou roli.“

Generální ředitel společnosti Core Power Mikal Bøe uvedl, že bez jaderné energie nelze dosáhnout uhlíkové neutrality. Společnost Core Power vyvíjí a propaguje reaktory používající roztavené soli pro aplikace v námořních a plovoucích energetických řešeních. „Zásadním klíčem k uvolnění obrovského potenciálu jaderné energie pro změnu způsobu pohánění námořních lodí je rámec norem pro komerční pojistitelnost plovoucích jaderných elektráren a lodí s jaderným pohonem, které by fungovaly v pobřežním prostředí, přístavech a na vodních cestách. Jsme nesmírně potěšeni, že můžeme spolupracovat s jedněmi z nejuznávanějších evropských členů tohoto odvětví při stanovování podmínek, jak toho lze dosáhnout.“

Ole Graa Jakobsen, vedoucí technologického oddělení flotily společnosti Maersk, uvedl: „Od roku 2018, kdy společnost Maersk zahájila svou strategii energetické transformace, neustále zkoumáme různé možnosti nízkoemisních energetických řešení. Jaderná energie s sebou nese řadu výzev spojených například s bezpečností, nakládáním s odpady a regulačním přijetím v různých regionech a zatím nevýhody jasně převažovaly nad výhodami této technologie.“ Dodal: „Pokud se tyto výzvy podaří vyřešit vývojem nových konstrukcí reaktorů tzv. čtvrté generace, mohla by jaderná energie potenciálně dozrát v další možnou cestu dekarbonizace logistického průmyslu za 10 až 15 let. Proto tuto technologii i nadále sledujeme a vyhodnocujeme společně se všemi ostatními nízkoemisními řešeními.“

Lodní doprava každoročně přepraví odhadem 11 miliard tun zboží, což představuje 90 % světového obchodu, a na její produkci připadá přibližně 1 076 milionů tun emisí CO2. V prosinci loňského roku podepsalo pět předních světových lodních společností během konference COP28 v Dubaji společné prohlášení, v němž vyzvaly ke stanovení konečného data pro nově postavené lodě poháněné pouze fosilními palivy a naléhaly na IMO, aby urychlila přechod na ekologická paliva.

Zdroj: Neimagazine.com